X
تبلیغات
رایتل

برق قدرت و الکترونیک

شارژ کننده اتوماتیک برای باتری اتومبیل

 شارژ کننده اتوماتیک برای باتری اتومبیل

 

اصول کار وطرز استفاده از مدار :

ولتاژ 13.5V-2A ترانس سه سر پس از یکسو شدن وبدون اینکه با خازن صاف شود به اند تریستور وصل وبا یک دیود ایزوله کننده به مدار متصل میشود .

شارژ کننده اتوماتیک برای باتری اتومبیل

اصول کار وطرز استفاده از مدار :

ولتاژ 13.5V-2A ترانس سه سر پس از یکسو شدن وبدون اینکه با خازن صاف شود به اند تریستور وصل وبا یک دیود ایزوله کننده به مدار متصل میشود . ولتاژ باتری توسط D6 به مقاومتR2 وبعد از ان به اپ-امپ داخلی ای سی RC4558P وارد شده وبا ولتاژ مرجع که توسط زنر R8 و R10 وپتانسیومتر ایجاد شده است ، مقایسه می گردد.

اگر ولتاژ باتری از ولتاژ مرجع کمتر باشد اپ-امپ به حالت اشباع می رود و گیت تریستور را تحریک میکند تا باعث شارژ باتری گردد. و زمانی که ولتاژ باتری به بالاتر از ولتاژ مرجع برسد جریان گیت تریستور قطع و شارژ باتری متوقف می گردد.

طرز تنظیم پتانسیومتر برای دستیابی به ولتاژ مرجع صحیح:
 
بعد از مونتاژ مدار در صوری که مشکلی وجود نداشته باشد ،با برقراری جریان برق دیودهای نورانی LED1،LED2 شروبه خاموش وروشن شدن خواهند کرد. وبه محض اتصال باتری به مدار D2 (قرمز انتخاب شد ) روشن می ماند. در صورتیکه هنوز هر دو دیود نورانی به چشمک زدن ادامه دهند ، علامت درست متصل نشدن باتری ویا معیوب بودن ان میباشد . حال یک ولتمتر به دو سر باتری وصل کنید ومنتظر بمانید تا ولتاژ به 13.2Vبرسد اکنون پتانسیومتر را طوری تنظیم کنید تا که D2 (قرمز) به حالت نیمه خاموش برود.

اگر قبل از رسیدن ولتاژ باتری به 13.2ولت دیودنورانی D2 خاموش شده و D1 (زرد انتخاب کنید )روشن شده پتانسیومتر را به آرامی بچرخانید تا دیود نورانی قرمز روشن شود وسپس صبر کنید تا ولتاژ باتری به 13.2 ولت برسد بعداً پتانسیومتر راطوری تنظیم کنید که دیود قرمز به حالت نیمه روشن در اید (D3 را سبز انتخاب کنید ).

اگر ترانس سه سر 13.2ولتی ندارید می توانید از ترانس 14 یا 15 ولت 2 امپر استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 لیست قطعات:  

 

R2………..6.8 K

R1=R6=R8=R10=1.2K               

حذف شده است R4

      R3............................2.2K     

R9....R7…..82 K

    R5............................4.7K                                          

R12…............….8.2 K

R11..............................220R

C1…….......……330µF-25V

R13..............................27K

C3…………10 µF-25V

C2.............................100nf

D1………….Yellow LED

C4..................................47µf

D3……………Green LED

D2 ……...................Red LED

D7… D6…………..1N4007       

D4;D5…...............…1N5403

Pot………………..5k

D7…….........…..Zener7.5v

…..RC4558یا...LM358…..IC

Tristor………................….BT151

 

نظرات (2)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نوشته: محسن از [ نامشخص ]
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما . چند سوال خیلی مهم دارم که بعد پاسخگویی شما حتما این مدار رو درست می کنم . و نتیجش رو اعلام می کنم .

1- آیا قطع و وصل مدار اتوماتیک است . یعنی میشه همیشه به باطری وصل باشه و باطری رو تحت نظر بگیره ؟
2- برای شارژ باطری 12 ولت 74 آمپر باید شارژر چند ولت و چند آمپر به باطری اعمال کنه ؟

3- اگه بخواهیم شارژر 7 تا 10 آمپر اعمال کنه به باطری باید چه قطعاتی رو جایگزین کنیم . چون زمان شارژ باطری خیلی برام مهمه . ولی شارژر سریع هم که با آمپر بالا شارژ می کنه خوب باطری رو خراب میکنه . پس فکر کنم شارژ با 7 تا 10 آمپر خوب باشه ؟


پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاس گذارم .
دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 07:40
امتیاز: 0 0
نوشته: محسن از [ ایران ]
سلام من می خواهم مداری رو ببندم که کار شارژ باطری 12 و 6 ماشین رو به صورت اتوماتیک انجام بده . شما اینو معرفی کردید ولی مثل اینکه من دیر اومدم و عکس ها حذف شده . بی زحمت اگه میشه منو راهنمایی بفرمایید . با تشکر .
پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 16:56
امتیاز: 1 0